با بالارفتن سن، بسیاری از افراد دوست دارند موهای قوی و سالم داشته باشند. برای رشد مو و تقویت آن اگر چه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، اما می توانید رژیم غذایی خود را کنترل کنید.

موی انسان سه چرخه رشد، انتقال و ریزش را طی می کند. به همین دلیل است که در هر روز حدود 25 تا 100 مو صرفاً به دلیل یک فرآیند طبیعی می ریزد. با این حال، ریزش مو زمانی نگران کننده می شود که بیشتر از این تعداد مو را از دست بدهیم.

و مانند بسیاری از چیزهای دیگر در زندگی، ما فقط زمانی به درمان این مشکل فکر می کنیم که از کنترل خارج شده است، نه اینکه قبل از آن که خیلی جدی شود، از آن جلوگیری کنیم.

ریزش مو می تواند به دلایل زیادی از جمله سبک زندگی، رژیم غذایی، استرس، تغییرات هورمونی و غیره ایجاد شود،اما خیلی از کارهای روزمره که ما انجام میدهیم این ریزش را تشدید و یا باعث آسیب زدن به مو می شوند .

مواردی مانند :نداشتن تغذیه مناسب، فعالیت های روزمره در محیط های آلوده و رعایت نکردن بهداشت و سلامت پوست و موی سر.

رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. از سوی دیگر، به کمک یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می توان به رشد مو کمک کرد، زیرا باعث می شود موهای شما از ریشه قوی بوده و به دلیل تقویت تغذیه ای که ارائه می دهید، به همین شکل باقی بمانند.

در اینجا ١۴ ماده غذایی که برای رشد مو لازم است، آورده شده است:

(رژیم های درمانی مناسب خودتان را دنبال کنید)

_(1) تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است که هر دو باعث تقویت مو می شوند. در واقع پروتئین مانند بلوک ساختمانی موهای شماست. به همین دلیل کمبود آن همیشه با ریزش مو همراه بوده است.

علاوه بر این، بیوتین برای تولید کراتین، که نوعی پروتئین مو نیز هست، ضروری است. همه اینها باعث می‌شود که تخم‌مرغ به مکملی عالی برای رژیم غذایی شما تبدیل شود.

تخم مرغ حاوی بیوتین،مانع ریزش مو میشود.

_(2) هویج

هویج نه تنها برای چشم انسان بسیارمفیداست، بلکه منبع کامل ویتامین A مورد نیاز موها نیز هست.تحقیقات نشان داده است که ویتامین Aتولید سبوم را افزایش می دهد که به حفظ سلامتی مو کمک می کند.علاوه بر این، ویتامین Aمی تواند میزان رشد مو را افزایش دهد و موها را ضخیم ترمیکند.هویج برای پوست سر بسیار مغذی  و کمک زیادی به مرطوب نگه داشتن موهای شما از ریشه تا نوک می کنند. 

_(3) جودوسرو غلات کامل

غلات کامل نه تنها منبع عالی فیبر هستند، بلکه دارای غلظت بالایی از مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی و اسیدهای چرب امگا 6 هستند. اینها اغلب به عنوان اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه شناخته می شوند و برای حفظ سلامت پوست و همچنین مو ضروری هستند. می توانید هر چند بار در هفته برای صبحانه جو دو سر میل کنید تا مطمئن شوید موهایتان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند.

_(4) اسفناج

اسفناج جز سبزیجات سبز سالم است که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مانند فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C است که همه آنها برای رشد مو ضروری هستند، اگر می خواهید از ریزش مو جلوگیری کنید، اسفناج یک ماده غذایی ضروری است. در واقع، این یک منبع عالی از آهن است، بنابراین سلامت مو را تقویت می کند. آهن کمک می کند تا گلبول های قرمز اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند تا به متابولیسم بدن سوخت برسانند و به رشد و ترمیم کمک کنند،علاوه براین کمبود آهن میتواند موجب ریزش مو شود.

_(5) آلو

اگر موهای خود را رنگ یا دکلره نکرده اید،اما نازک وخشک شده است، دلیل آن می تواند کمبود آهن باشد. شما باید آلومصرف کنید زیرا منبع بسیار خوبی از آهن است. برای ضخامت و استحکام موها می‌توانید آن را  به صورت خشک شده یاتازه به‌عنوان میان‌وعده  وسط روز یا در هنگام صبحانه میل کنید.

آلوخشک،حاوی آهن فراوان است ومانع ریزش مو می شود.

_(6)سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین برای جذب ویتامین A حیاتی است، زیرا سرشار از بتاکاروتن است. ویتامین A برای ضخامت مو و تولید سبوم ضروری است تا موهای شما را به طور طبیعی سالم و مرطوب نگه دارد. یک سیب زمینی شیرین (حدود ١١۴ گرم)  بیش از چهار برابرکالری مورد نیاز روزانه یک فرد بالغ راتامین مینماید. یکی از راه‌های افزودن سیب‌زمینی شیرین به غذا پختن کتلت سبزیجات یا حتی تفت دادن آن‌ها با حداقل تزیین است.

سیب زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن،وویتامین Aمانع ریزش مو میشود.

_(7)آووکادو

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع خوبی از چربی های سالم است.ویتامین E باعث تقویت و رشد مو می شود و آووکادو منبع عالی ویتامین E است. در واقع، یک آووکادو با اندازه متوسط، حدود 21 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تامین می کند.  مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که با نابودی رادیکال های آزاد، به غلبه بر استرس اکسیداتیو کمک می کند.در یک مطالعه،

افرادى که ریزش مو داشتند بعد از مصرف مکمل ویتامین E به مدت هشت ماه، ٣۴.۵ درصد در رشد موهایشان افزایش داشتند .ویتامین E از مناطق پوست مانند پوست سر  از استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. پوست آسیب دیده در پوست سر می تواند کیفیت موهای ضعیف و فولیکول های مو را کاهش دهد .

علاوه بر این، آوکادو یک منبع عالی از اسید های چرب ضروری است. این چربی ها نمی توانند توسط بدن تولید شوند، وبرای ساختارهای اساسی سلول ها ضروری هستند. کمبود اسید چرب ضروری با ریزش مو مرتبط است.

حاوی ویتامین E،مانع ریزش مو می شود.
آووکادو،حاوی ویتامین Eفراوان است.ومانع ریزش مو می شود.

_(8)دانه ها

همچنین از موثرترین مواد غذایی که از ریزش مو جلوگیری می کند، دانه هاهستند.دانه ها سرشار از ویتامین E، روی و سلنیوم هستند. دانه ها مقدار زیادی مواد مغذی را با مقدار کمی کالری عرضه می کنند.٢٨ گرم دانه آفتابگردان تقریبا ۵٠ درصد نیاز روزانه ویتامین E شما را شامل می شود .

علاوه بر این، دانه هایی مانند دانه های کتان و دانه های چیا نیز حاوی اسیدهای چرب امگا ٣ می باشند. یک اونس (٢٨ گرم) دانه  روغنی، ۶٣٨٨ میلی گرم اسید چرب امگا ٣ را فراهم می کند. این میزان اسید چرب امگا ٣ بیشتر از نصف یک فیله ماهی سالمون ( ١٧٨ گرم ) است .

اما، دانه های روغنی حاوی نوعی اسید چرب امگا ٣ می باشند که در بدن به اندازه امگا ٣ موجود در ماهی های چرب موثر نمی باشد. با این حال، یک گزینه ى عالی برای رژیم غذایی می باشند.

وسیع ترین طیف انواع مواد مغذی را با مخلوط دانه ها می توانید به دست آورید.

_(9)حبوبات

حبوبات از جمله نخود، عدس و لوبیا مملو از پروتئین و فیبر گیاهی هستند. این مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند. ویتامین B موجود در این مواد غذایی سطح سلامت مو را بالا برده و به ترمیم بافت آسیب‌دیده مو می‌پردازد.لوبیا همانند صدف، منبع خوبی از روی می باشد که به رشد مو و چرخه ترمیم کمک می کند.

نخود و عدس،هردو غنی از اسید فولیک هستند،که به بدن شما کمک میکند تا گلبول قرمز بیشتری بسازد.حبوبات سرشار از روی، بیوتین آهن و فولات هستند.

در راس این مزایا،حبوبات بسیار متنوع و ارزان است، که باعث می شود همیشه در رژیم غذایی موجود باشد.

_(10) گوشت

گوشت عضو جدایی ناپذیر رژیم غذایی معمولی است و غنی از مواد مغذی است که به رشد مو کمک می کنند. همچنین پروتئین موجود در گوشت به رشد ، ترمیم و تقویت فولیکول های مو کمک می کند. به ویژه گوشت قرمز حاوی یک نوع آهن است که به راحتی جذب می شود. این ماده معدنی به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به تمام سلول های بدن از جمله فولیکول های مو منتقل کنند. کمبود پروتئین و آهن با ریزش مو مرتبط است .

_(11) آجیل ها

آجیل حاوی انواع مواد مغذی است که می تواند رشد مو را افزایش دهد. به عنوان مثال، ٢٨ گرم بادام، ٣٧ درصد از نیاز روزانه ویتامین E شما را شامل می شود.علاوه بر این،  حاوی انواع مختلفی از ویتامین های B، روی و اسید های چرب ضروری می باشند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد.

آجیل علاوه بر رشد مو، منجر به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و طیف وسیعی از مزایای دیگر سلامت می شود. بنابرین آجیل باید جزو جدایی ناپذیر رژیم غذایی شما باشد .

به عنوان مثال بادام زمینی ،و کره‌ی دل‌چسب آن، منابع قابل‌توجهی از بیوتین هستند. در واقع بیوتین همان ویتامین B7 است. بیوتین به تولید کراتین مو سرعت بخشیده و همین موضوع سرعت رشد فولیکول‌ها را افزایش می‌دهد.

(شش دسته اصلی موادمغذی ضروری بدن رابشناسید)

_(12)سویا

مطالعات نشان داده است که ترکیبات سویا ممکن است باعث رشد مو شوند. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در سویا فراوان است.

به عنوان مثال، مطالعه ای بر روی ١٠٠ فرد سالم نشان داد که دریافت مکمل غذایی حاوی اسپرمیدین یک فاز رشد فعال مو به نام فاز آناژن را تقویت می کند.

با این حال، تحقیق در مورد اسپرمیدین و رشد مو کاملا جدید است، بنابراین قبل از اینکه کارشناسان بهداشتی بتوانند توصیه هایی در مورد مصرف اسپرمیدین داشته باشند، مطالعات بیشتری لازم است.

_(13)کدوحلوایی

یک قاشق کدو حلوایی فقط 83 کالری و کم‌تر از یک گرم چربی داشته اما سرشار از آهن و بتاکاروتن است. این ماده شگفت‌انگیز حاوی ویتامین‌های مختلف بوده و مواد موردنیاز مو را تامین می‌کند. کدوحلوایی (کدوتنبل) سرشار از ویتامین‌های A، C و E بوده که این ویتامین‌ها فواید بی‌شماری برای مو دارند. ویتامین‌های موجود در کدوحلوایی، استحکام مو را افزایش داده و از آن در برابر اشعه فرابنفش خورشید و رادیکال‌های آزاد محیطی محافظت می‌کند. همچنین، مصرف این خوراکی خوش‌مزه به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده مو کمک کرده و فولیکول‌ها را تحریک می‌کند. حتما درنظر داشته باشید که با تحریک شدن فولیکول‌ها، سرعت رشد مو افزایش می‌یابد. می‌توانید روی این غذا برای رشد مو حساب باز کنید.

_(14)فلفل دلمه

فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C است که ممکن است به رشد مو کمک کند. در واقع، یک فلفل زرد تقریبا ۵.۵ برابر یک پرتقال ویتامین C دارد .ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که می تواند ریشه های مو را تقویت کند. این آنتی اکسیدان قوی می تواند ریشه های مو را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد از سیستم دفاع آنتی اکسیدانی بدن جلوگیری می کنند. این مساله با ریزش مو مرتبط است.

علاوه بر این، فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین A نیز است. این ویتامین می تواند در افزایش رشد مو در هنگام تحریک تولید سبوم کمک کند که باعث حفظ سلامتی مو می شود.

 سخن پایانی

 آنچه که می خورید می تواند تاثیر زیادی در سلامت موهایتان داشته باشد. فقدان مواد مغذی از جمله ویتامی A C ،Dو E، روی، ویتامین های B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری ممکن است سرعت رشد مو را کاهش دهند و یا حتی منجر به ریزش مو شوند. خوشبختانه، اصلاح کمبود هر یک از این مواد غذایی ممکن است به درمان ریزش مو کمک کند .

منبع