تغذیه تخصصی زنان

تغذیه تخصصی زنان به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه سلامتی مادر و رشد و تکامل جنین و نوزاد به‌طور مستقیم وابسته به کیفیت رژیم غذایی مادر می‌باشد.

تغذیه تخصصی زنان

21 آذر 1402 1402-09-26 11:38

تغذیه تخصصی زنان به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه سلامتی مادر و رشد و تکامل جنین و نوزاد به‌طور مستقیم وابسته به کیفیت رژیم غذایی مادر می‌باشد. در دوران بارداری، زنان نیاز به افزایش مصرف کالری و مواد معدنی و ویتامین‌ها دارند، اما این به معنای خوردن بیش از اندازه نیست. شایع‌ترین توصیه متخصصین تغذیه عبارت است از مصرف روزانه انواع میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و لبنیات کم‌چرب.

مواد مغذی خاص مثل اسید فولیک، کلسیم، زینک و آهن باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند، زیرا نقش بسیار مهمی در پیشگیری از نقایص مادرزادی و تامین سلامت استخوان‌های مادر و تشکیل بافت‌های جدید در جنین دارند. از دیگر مواد ضروری که باید به مقدار کافی مصرف شوند، امگا-3 است که در تکامل مغز و چشم جنین نقش دارد.

تغذیه تخصصی زنان

از آنجایی که در دوران شیردهی، بدن نوزاد برای تأمین تمامی مواد غذایی خود به‌طور کامل به مادر وابسته است، اهمیت تغذیه سالم و متعادل مادر دوچندان می‌شود. توصیه می‌شود که مادران شیرده مصرف مایعات خود را به‌طور قابل توجهی افزایش دهند و همچنین سعی کنند از غذاهای متنوع و غنی از کلیه گروه‌های غذایی استفاده نمایند تا به این وسیله تمامی نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را تامین کنند.

باید توجه داشت که مصرف برخی مواد غذایی و دارویی باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد و یا از رژیم غذایی مادر حذف شوند ، زیرا ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند و اثرات نامطلوبی داشته باشند. به‌علاوه، فعالیت بدنی منظم و متعادل نیز در سلامت جسمانی و روانی مادران نقش مهمی دارد.

در نهایت، هر برنامه تغذیه‌ای باید به‌طور فردی و با توجه به نیازها، شرایط و الگوی زندگی هر زن تنظیم شود. مشاورت با یک متخصص تغذیه یا پزشک برای تهیه یک برنامه تغذیه‌ای مخصوص به شما، به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که بدن‌تان مواد مغذی لازم را در این دوره‌های حساس دریافت می‌کند.

تغذیه تخصصی زنان
روش دریافت برنامه غذایی

دریافت رژیم غذایی و ارتباط مستقیم با پزشک

روش کاری ما به صورتی است که پس از دریافت رژیم، پزشک از طریق واتس اپ به صورت مستقیم با شما ارتباط برقرار میکنند تا سوالات شمارا پاسخ دهند و بازخورد شما را جمع آوری کنند. 

تصویر دکتر سید علی مصطفوی
نوبت آنلاین متخصص تغذیه
نوبت دهی آنلاین پزشک تغذیه

تیره

روشن

تیره

روشن