تغذیه تخصصی دیابت

بهترین رژیم غذایی: وقتی می خواهیم بگوییم که در رابطه با بیماری دیابت چه بخوریم و چه نخوریم، توصیه عمومی بر تعادل است. اگر شما به بیماری دیابت دچار هستید باید به شما تبرک بگوییم چون رژیم غذایی یک فرد دیابتی به دلیل تعادل خاصی که بین اجزای رژیم وجود دارد .

تغذیه تخصصی دیابت

1 دی 1402 1402-10-02 15:28
رژم انلاین برای افراد مبتلا به دیابت

رژیم درمانی دیابت

تغذیه تخصصی دیابت | بهترین رژیم غذایی: وقتی  می خواهیم بگوییم که در رابطه با بیماری دیابت چه بخوریم و چه نخوریم، توصیه عمومی بر تعادل است. اگر شما به بیماری دیابت دچار هستید باید به شما تبرک بگوییم چون رژیم غذایی یک فرد دیابتی به دلیل تعادل خاصی که بین اجزای رژیم وجود دارد یکی از سالم ترین رژیم ها در میان انواع رژیم های غذایی موجود است. و به اعتقاد من یک فرد سالم هم اگر بخواهد خطر ابتلا به بیماری های گوناگون را کاهش دهد می تواند از رژیم دیابتی که انرژی آن برای مصرف کننده تنظیم شده باشد پیروی کند.

با این وصف ۵ دسته از غذاهایی را که در برنامه غذایی دیابتی باید کنترل نمود نام می بریم:

۱-    ماکارونی، پاستا و نانهای سفید: این دسته از غذا ها دارای کربوهیدرات های فرایند شده و تصفیه شده هستند که در دستگاه گوارش به سرعت تجزیه شده و سریع جذب می شوند. بنابراین قند خون را به شدت بالا می برند.

۲-    چیپس سیب زمینی: معمولا این قبیل چیپس ها که در رستوران ها و صنایع تهیه می شوند، از چربی های اشباع، سدیم و انرژی غنی هستند ضمن اینکه سیب زمینی خود قند خون را به مقدار زیادی بالا می برد. با وجود اینکه برخی از رستوران ها و صنایع چیپس های فاقد اسید های چرب ترنس را عرضه می کنند اما این نمی تواند مجوزی برای زیاده روی در مصرف این ماده غذایی باشد.

۳-    فست فودها: سندویچ همبرگر، انواع سوسیس، کالباس و .. در این دسته قرار می گیرند. علاوه بر چربی های اشباع، ترنس و  نمک، نان های مورد استفاده در این فست فودها از نوع بدون سبوس بوده و این قبیل غذاها می توانند در افزایش قند خون، کلسترول، تری گلیسرید و فشار خون افراد دیابتی موثر باشند.

۴-    نوشابه های گاز دار و آب میوه های صنعتی: اگر یک نوشابه معمولی به حجم ۳۰۰ سی سی مصرف کنید حدود ۳۰ گرم قند دریافت کرده اید. هر ۴ گرم شکر معادل حدود یک قاشق چای خوری شکر است. یعنی حدود ۷٫۵ قاشق چایخوری شکر. البته اکنون نوشابه های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی در بازار وجود دارند که در صورتی که فرد دیابتی هر از چند گاهی هوس خوردن نوشابه بکند می توانند جایگزین مناسبی برای نوشابه های معمولی باشند.

۵-    بستنی و میلک شیک: غنی از چربی اشباع و شکر هستند. 

۶-    شیرینیجات، انواع کیک و پای: که دلیل آن را به دلیل وضوح بالا تکرار نمی کنیم.

کربوهیدرات ها:

رژیم مناسب دیابت

کربوهیدراتها در تغذیه تخصصی دیابت یکی از منابع اولیه تامین کننده انرژی بدن هستند. چربیها و بعد از آن پروتئینها نیز از دیگر منابع انرژی بدن هستند ولی بدن ترجیح میدهد تا از کربوهیدراتها استفاده کند چرا که آنها به راحتی تبدیل به گلوکز می شوند. از آنجاکه گلوکز تنها منبع انرژی مورد استفاده در مغز می باشد، مصرف کافی گلوکز بسیار حائز اهمیت تا گلوکز مورد نیاز مغز تامین شود و مغز عملکرد مطلوبی در طول روز داشته باشد.

دونوع اصلی کربوهیدرات وجود دارد: کربوهیدراتهای ساده و کربوهیدراتهای پیچیده.
کربوهیدراتهای ساده شامل مونوساکاریدها و دی ساکاریدها می باشند. مونوساکاریدها همچون گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز، از قندهای تک واحدی هستند. درحالیکه دی ساکاریدها همچون ساکاروز، لاکتوز و مالتوز از واحدهای دوتایی تشکیل شده اند. کربوهیدراتهای ساده در شکرهای تصفیه شده مثل شکر سفید یافت می شوند. عسل، شیره ذرت، شیره ها، شکلات، لیمونادها و شیرینیها حاوی کربوهیدراتهای ساده می باشند. میوه ها و شیر نیز جزء کربوهیدراتهای ساده طبقه بندی می شوند، ولی آنها بعنوان کربوهیدراتهای ساده غنی نیز محسوب می شوند چراکه حاوی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و مواد غذایی مهم همچون کلسیم و پروتئین می باشند. 
کربوهیدراتهای پیچیده پلی ساکاریدهایی هستند که از واحدهای قندی زیاد تشکیل شده اند و تشکیل زنجیره های پیچیده را می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده شامل برنج، سیب زمینی، نخودفرنگی، لوبیا، ذرت و فرآورده های گندم شامل آرد، نان، ماکارونی و پاستها می باشد. مصرف برخی از کربوهیدراتهای پیچیده نسبت به انواع دیگر آن ارجحیت دارد مثلاً کربوهیدراتهای پیچیده تصفیه شده مثل آرد سفید و برنج سفید فرایند شده اند و مواد مغذی و فیبر آنها برداشته شده است؛ اما گندم تصفیه نشده حاوی ویتامین های ضروری و مواد معدنی می باشد. گندم اصلاح نشده، همچنین از نظر فیبر غنی است که به عملکرد بهتر سیستم هضم کودک کمک می کند. 

انتخاب کربوهیدرات مناسب برای دیابت
کربوهیدراتهای پیچیده تصفیه نشده (نانهای سبوس دار) و همچنین کربوهیدراتهای ساده غنی (میوه ها و شیر) گزینه های بهتری از مثلاً کربوهیدراتهای پیچیده تصفیه شده (نان های بدون سبوس) یا ساده (قند، شکر و شیرینیجات) می باشند. کربوهیدراتهای ساده (همینطور میوه  و شیر) به سادگی هضم می شوند و به گلوکز یا فروکتوز تبدیل می گردند و به راحتی وارد جریان خون می شوند که منجر به واکنش انسولین زدگی(هیپرگلیسمی و هیپوگلیسمی واکنشی) می شوند. از طرف دیگر، کربوهیدراتهای پیچیده هضم می شوند و به گلوکز تبدیل می شوند ولی به آرامی وارد جریان خون می شوند که منجر به ثابت نگهداشتن سطح قند خون در ساعاتی از روز می شود. پروتئین موجود در شیر و فیبر موجود در میوه از نوسان سریع در سطح قند خون که بر اثر دیگر کربوهیدراتهای ساده بوجود می آید، جلوگیری می کند.

کربوهیدرات ها در رژیم دیابت

فیبر(یک نوع ویژه از کربوهیدرات):

فیبر بخش غیر قابل هضم گیاهان است که بعنوان کربوهیدرات پیچیده درنظر گرفته می شود و بدون اینکه به یک ماده مغذی تجزیه شود، بدون تغییر از دستگاه گوارش انسان عبور می کند. دریافت مقدار کافی فیبر، راهی است برای رفع مشکلات یبوست و بهبود حرکات دودی روده ها که به دفع سموم بدن کمک می کند.

دو نوع فیبر وجود دارد: محلول و غیرمحلول.
فیبرهای محلول در مقابل هضم و جذب در روده کوچک مقاوم هستند و در روده بزرگ دستخوش تخمیر می شوند که فواید بسیاری برای بدن دارد. برای مثال، در این فرایند زنجیره کوچک اسیدهای چرب تولید می شود که باعث ازدیاد باکتریهایی از قبیل لاکتوباسیل  و بیفیدیوباکتر می شود که به سلامت روده ها کمک می کند. بعلاوه فیبرهای محلول سطح LDL (کلسترول بد) را کاهش می دهند و از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کنند. همچنین با کند کردن هضم کربوهیدرتها و در نتیجه کاهش آزاد سازی گلوکز در رگها باعث جلوگیری از نوسانات سطح قند خون می شوند. فیبرهای محلول، در لوبیا، نخودفرنگی، سویا، جو دو سر، جو، میوه ها، آلوها و ریشه سبزیها (هویج) یافت می شوند.
فیبرهای غیرمحلول در حین عبور از روده آب جذب می کنند و باعث نرم کردن مدفوع و افزایش حجم مدفوع و ادرارمی شوند و آنها را در مسیر کلون هدایت می کنند. فیبرهای غیرمحلول در فرآورده های سبوس دار گندم، پوست گندم، آجیلها، دانه ها، و پوست میوه ها یافت می شوند.

سه روش برای تعیین نیاز کودکان وبزرگسالان به فیبر:

  1. در مطالعه ای که توسط مرکز سلامت کودکان انجام شده، توصیه شده که کودکان بالای دو سال به میزان سنشان بعلاوه ۵ گرم در هر روز فیبر مصرف کنند(برای مثال یک کودک ۶ ساله روزانه، ۱۱=۶+۵ گرم فیبر می بایستی مصرف کند).
  2. انجمن آمریکایی بیماریهای کودکان مصرف نیم گرم فیبر درهرکیلوگرم وزن بدن را برای کودکان توصیه می کند.
  3. انجمن پزشکی میزان لازم فیبر برای کودکان ۱ تا ۳ ساله را ۱۹ گرم، ۲۵ گرم برای کودکان ۴ تا ۸ ساله، ۳۱ گرم برای کودکان ۹ تا ۱۳ ساله پسر و ۳۸ گرم برای مردان ۱۴ تا ۵۰ ساله، ۲۶ گرم برای دختران ۹ تا ۱۸ ساله و ۲۵ گرم برای زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله، تعیین کرده است.

برخی افراد مقدار کمی از فیبر های غذایی را مصرف می کنند، بنابراین باید از مقدار کم شروع کرد و فیبرها را بتدریج به برنامه غذایی  اضافه کرد. در جدول ۲ کتاب به غذاهای دارای فیبر بالا اشاره شده است.

جدول ۳: غذاهای دارای فیبر بالا:

ماده غذاییاندازه واحدگرم

حبوبات/نخود(پخته شده)

– لوبیای کپسولی سفید

– لوبیای چیتی

– لوبیای قرمز

– لوبیای سبز

– نخود

– لپه

۱ لیوان استاندارد(۲۴۰سی سی)

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱۹ گرم

۱۵ گرم

۱۵ گرم

۱۳ گرم

۱۳ گرم

۱۶ گرم

سویا

– لوبیای سویا، تفت داده شده

۱ لیوان استاندارد۳۰ گرم

دانه های آجیل

– بادام

– آجیل مخلوط همراه با بادام زمینی

– بادام زمینی

– دانه های آفتابگردان، بو داده شده

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱۹ گرم

۱۲ گرم

۱۲ گرم

۱۴ گرم

غلات کامل (سبوس دار)

– نان گندم سبوس دار

– نان چند غله

– نان لواش (با آرد سبوس دار)

– نان چاودار

– برنج قهوه ای

۱ برش ۱۰ در۱۰ سانتیمتری

۱ برش ۱۰ در۱۰ سانتیمتری

۴ برش ۱۰ در۱۰ سانتیمتری

۱ برش ۱۰ در۱۰ سانتیمتری

۱ لیوان استاندارد

۱ گرم

۲ گرم

۲ گرم

۲ گرم

۴ گرم

سبزیجات

– کلم بروکلی

– کلم سر

– ذرت

– هویج

– لوبیا سبز

– سیب زمینی پخته با پوست

– رب گوجه فرنگی

– شلغم تازه

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۱ عدد

۱ لیوان استاندارد

۱ عدد متوسط

نصف لیوان استاندارد

۱ لیوان استاندارد

۲ گرم

۶ گرم

۳ گرم

۲گرم

۴گرم

۴گرم

۵ گرم

۶ گرم

میوه ها (خام)

– سیب، با پوست

– موز

– پرتقال

– هلو

– گلابی

– کشمش

– توت فرنگی

۱ عدد متوسط

۱ عدد متوسط

۱ عدد متوسط

۱ عدد متوسط

۱ عدد متوسط

۴۵ گرم

۱ لیوان استاندارد

۴ گرم

۳ گرم

۳ گرم

۲گرم

۶ گرم

۲ گرم

۳ گرم

اسنک

– پاپ کورن

۱ لیوان متوسط۱ گرم
روش دریافت برنامه غذایی

دریافت رژیم غذایی و ارتباط مستقیم با پزشک

روش کاری ما به صورتی است که پس از دریافت رژیم، پزشک از طریق واتس اپ به صورت مستقیم با شما ارتباط برقرار میکنند تا سوالات شمارا پاسخ دهند و بازخورد شما را جمع آوری کنند. 

رژیم درمانی دیابت
رژیم غذایی مناسب دیابت
تغذیه تخصصی دیابت

شاخص گلایسمیک غذاها

یک راهنمای خوب دیگر در انتخاب تغذیه تخصصی دیابت مناسب و کربوهیدرات ، توجه به شاخص گلایسمیک و انتخاب کربوهیدراتهای با شاخص گلیسمیک پائین است. شاخص گلیسمیک به چگونگی رفتار کربوهیدراتها در افزایش قند خون می پردازد. کربوهیدراتهایی که دیرتر هضم می شوند، آرامتر وارد جریان خون شده و قند خون را کمتر بالا می برند، ازاین روی شاخص گلایسمیک پائینتری دارند. بر عکس کربوهیدراتهایی که سریعتر جذب شده و قند خون را بیشتر بالا می برند، شاخص گلایسمیک بالاتری دارند.
اگر شما به نوسان سطح قند خون حساسیت دارید، باید از کربوهیدراتهایی با شاخص گلیسمیک کمتر مصرف کنید. هنگامی که از کربوهیدراتهای با شاخص گلیسمیک بالاتر استفاده می کنید، باید آنها را با غذاهای دیگر مانند پروتئین، فیبر و چربیهای سالم مصرف کنید تا اثر شاخص گلیسمیک کاهش یابد. 
در جدول زیر غذاهای دارای شاخص گلایسمیک پایین، متوسط و بالا ذکر شده است:

جدول ۱: گروه بندی شاخص گلایسیمیک غذاها

شاخص گلایسمیکغذاها

پایین

(۵۵ یا کمتر)

برنج قهوه ای، لوبیا، نخود، شیر سویا، شیر، ماکارونی و  اسپاگتی سبوس دار، سبزیها(به جز سیب زمینی)

متوسط

(۶۹- ۵۶)

نان گندم، برنج سفید، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی سفید، ماکارونی و پنیر، آناناس و عسل

بالا

(۷۰ یابیشتر)

نان سفید، دوناتها، نان شیرینی، کلوچه ها، نان های برنجی، شیره گندم، چیپس ذرت، چوب شور، پوره سیب زمینی، سیب زمینی پخته شده، سیب زمینی سرخ کرده و هندوانه

مفهوم نمایه گلایسمی و تاثیر آن در افزایش وزن و قند خون

نمایه گلیسمی عبارتست از سرعت تاثیر قندهای موجود در مواد غذایی بر روی میزان قند خون. بر اساس این تعریف غذاهای دارای نمایه گلیسمی پایین به آهستگی قند خون را بالا برده و بدن در مواجه با این مواد غذایی انسولین کمتری ترشح می کند . غذاهای با نمایه گلیسمی بالا به سرعت قند خون را بالا برده و سبب تحریک شدید لوزالمعده و ترشح مقدار زیادی انسولین می شوند. انسولین زیادی ناشی از مصرف این قبیل مواد غذایی پس از مدت کوتاهی سبب کاهش قند خون و ایجاد گرسنگی کاذب، افزایش تری گلیسیرید خون، تاثیر سوء بر روی عروق خونی و عوارض دیگر می شود. استفاده از جداول نمایه گلیسمی برای انتخاب مواد غذایی سالم سودمند است. مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین با تامین سطح مناسب گلوکز خون سیری طولانی تری در فرد ایجاد کرده و برای کنترل وزن و کاهش سطح چربیها و قند خون جز غذاهای سالم محسوب می شوند. البته تذکر این مطلب ضروری است که در انتخاب مواد غذایی برای کاهش وزن بر اساس نمایه گلیسمی میزان چربی، نمک و فیبر ماده غذایی را هم در نظر داشته باشید. مصرف مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا پس از تمرینات ورزشی سبب افزایش ذخایر گلیکوژنی که در طی فعالیت ورزشی کاهش یافته است، می‌شود. بر اساس طبقه بندی میزان نمایه گلایسمی مواد غذایی به سه گروه :

۱ . مواد غذایی با نمایه گلایسمی پایین (کمتر و یا مساوی ۵۵)

۲ . مواد غذایی با نمایه گلایسمی متوسط (۶۹ – ۵۶)

۳ . مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا (بیشتر و یا مساوی ۷۰)

عوامل مؤثر بر نمایه گلایسمی:

عواملی مانند: طبیعت کربوهیدرات، میزان فیبر، چربی و پروتئین بر نمایه گلیسمی مؤثرند. مجموع این عوامل بر سرعت هضم یا جذب یا هر دو اثر گذاشته و تعیین کننده نمایه گلایسمی است.

روش پخت و چگونگی فرآوری مواد غذایی در تغذیه تخصصی دیابت

به طور مثال نمایه گلیسمی ماکارونی پخته ( فقط ۱۳ دقیقه پخت ) ۴۰ و پخته و دم کشیده ( ۸ دقیقه پخت و ۱۵ دقیقه دم کرده ) ۶۰ است. دم کردن ماکارونی به مدت ۱۵ دقیقه، باعث افزایش میزان ژلاتینه شدن و قابلیت هضم دانه نشاسته آرد گندم می‌شود و در نتیجه جذب آن افزایش یافته و نمایه گلیسمی بیشتری خواهد داشت.

بنابراین پیشنهاد می‌شود در انتخاب مواد غذایی موارد زیر رعایت شود:

– از مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین استفاده نمایید.

– مواد غذایی با نمایه گلیسمی بالا مانند: پوره سیب زمینی ، هویج آب پز و باقلا بدون پوست را همراه با سبزی ، کاهو، سیر، پیاز و تره فرنگی مصرف کنید .

– حبوبات علاوه بر نمایه گلیسمی پایین حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی هستند. بنابراین بهتر است به میزان بیشتر مصرف شوند.

– از مصرف نانهای حجیم فاقد سبوس نان های حجیم سبوس دار حاوی عصاره مالت و از برشته کردن ( از تست کردن ) آنها خودداری نمائید.

– استفاده از توت خشک، کشمش سبز، کشمش قرمز و خرمای زرد زاهدی به مقدار کم با چای، مناسب‌تر از خرمای مضافتی بم است.

– با مصرف سبزی، پیاز، تره فرنگی خیار و کاهو همراه وعده های غذایی خود نمایه گلیسمی آن وعده را، که شامل مواد غذایی با نمایه های گلیسمی مختلف می باشد، متعادل نمائید تا رژیم غذایی سالمتری داشته باشید.

جدول نمایه گلیسمی مواد غذایی

قند های ساده (شاخص گلایسمیک بالای ۷۰) (اکیدا توصیه می شود مصرف نشود)
ماده غذاییشاخص گلایسمیک
گلوکز۱۰۰
عسل۸۷
نان و غلات (شاخص گلایسمیک بالای ۷۰) (اکیدا توصیه می شود مصرف نشود)
ماده غذاییشاخص گلایسمیک
نان جو حجیم (حاوی عصاره مالت)۱۰۳
نان سفید۱۰۰
نان باگت فرانسوی۹۵
نان لواش متری۸۳
نان باگت۸۲
برنج سفید۷۲
نان باگت۷۲
نان لواش سنتی۶۹
نان و غلات (شاخص گلایسمیک ۶۹-۵۵) (مصرف با احتیاط- محدود)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
برنج قهوه ای۶۶
ماکارونی (دم شده بدون روغن)۶۰
برنج باسماتی۵۸
برنج صدری بی روغن، آبکش۵۷
نان و غلات (شاخص گلایسمیک ۵۴-۰) (ایده آل جهت مصرف)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
برنج طارم کته بی روغن۴۹
حلیم جو۴۹
نان سنگک۴۷
نان گندم کامل سبوس دار۴۶
اسپاگیتی گندم کامل (سبوس دار)۴۲
نان چاودار کامل (نان روگن)۴۱
نان تافتون (سبوس دار)۴۰
ماکارونی (سبوس دار) پخته دم نشده۴۰
نان بربری (سبوس دار)۳۰
جو۲۶
سبزیجات و صیفی جات(شاخص گلایسمیک بالای ۷۰) (اکیدا توصیه مصرف نشود)
ماده غذاییشاخص گلایسمیک
شلغم (پخته)۹۷
سیب زمینی پخته له (پوره) شده۹۴
سیب زمینی‌استامبولی۸۹
سیب زمینی (پخته)۸۵
سیب زمینی سرخ شده۷۵
سیب زمینی تازه آبپز شده۷۰
سیب زمینی‌پشندی۷۰
هویج فرنگی پخته۷۰
سبزیجات و صیفی جات (شاخص گلایسمیک ۶۹-۵۵) (مصرف با احتیاط- محدود)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
باقلا بدون پوست۹۶
چغندر و لبو (پخته)۶۴
ذرت شیرین۵۹
نخود سبز ورامین۵۷
سیب زمینی شیرین۵۴
سبزیجات و صیفی جات (شاخص گلایسمیک زیر ۵۵) (ایده آل برای مصرف)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
نخود فرنگی۵۱
هویج۴۹
ذرت تازه۳۵
میوه ها (شاخص گلایسمیک بالای ۷۰) (اکیدا توصیه می شود که مصرف نشود)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
خرمای مضافتی بم۸۴
هندوانه۷۲
میوه ها (شاخص گلایسمیک ۶۹-۵۵) (مصرف با احتیاط- محدود)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
آناناس۶۶
طالبی۶۵
کشمش۶۴
موز۶۲
سوکروز۵۹
برگه زردآلو۵۸
کشمش سبز۵۷
میوه ها(شاخص گلایسمیک ۵۴-۰) (ایده آل جهت مصرف)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
انجیر خشک۵۲
کیوی۵۲
خرمای زرد زاهدی خشک۵۰
کشمش قرمز۴۹
توت خشک۴۷
انگور۴۶
آب پرتقال۴۶
آب سیب۴۰
پرتقال۴۰
سیب۳۹
آلو۳۹
گلابی۳۸
گیلاس۲۵
گریپ فروت۲۵
حبوبات (شاخص گلایسمیک ۵۴-۰) (ایده آل جهت مصرف)
ماده غذاییشاخص گلایسمسک
لوبیا سفید۵۲
ماش۴۹
لوبیای پخته۴۸
لوبیا چیتی۴۶
لوبیا قرمز شبستر۴۴
باقلا با پوست۳۷
باقالی خشک۳۶
لپه۳۶
لوبیا چشم بلبلی۳۳
لوبیا سفید۳۱
لپه تبریز۳۱
لوبیای قرمز۲۹
عدس۲۹
نخود چی۲۷
نخود بدون پوست۲۳
لوبای سویا۱۵
نخود با پوست۱

– برنج پخته به روش آبکش نمایه گلیسمی بیشتری در مقایسه با برنج پخته به روش کته دارد . برنج ها پس از افزودن ۲% وزنی نمک طعام و بدون روغن و بصورت پخته شده در نظر گرفته شده اند.

– حبوبات بصورت پخته شده با افزودن ۲% وزنی نمک طعام و بدون روغن در نظر گرفته شده اند.

– بالا بودن نمایه گلیسمی نان جو حجیم به علت افزودن مالت به خمیر برای قهوه‌ای شدن رنگ نان باشد.

تیره

روشن

تیره

روشن