برنامه غذایی بالن معده مناسب و دستورالعمل های بعد از انجام عمل بالن معده ضروری است. در غیر اینصورت می تواند منجر به عوارض جدی و آزار دهنده شود. می توانید از راهنمای غذایی زیر پس از انجام عمل بالن معده کمک بگیرید.

در این مقاله غذاهای مناسب برای ۳ هفته اول بعد از عمل بالن معده را مورد بررسی قرار داده ایم اگر تازه عمل خود را انجام داده اید به مقاله تغذیه بعد از عمل بالن معده ۷ روز اول مراجعه کنید تا از غذا های متناسب با روز های اول بعد از عمل آشنا شوید.

مصرف مواد غذایی بافت نرم و پوره شده (هفته دوم، سوم و چهارم)

  • پس از چند روز اول، هنگامی که معده شما توانست یک ماده غذایی بافت نرم مانند فرنی را تحمل کند، می توانید شروع به مصرف غذاهای بافت نرم و پوره شده کنید مثل فرنی، شیربرنج، سمنو، ژله، هویج یا کدوی پخته وسوپ پوره شده غلیظ تر و ماهی گریل یا مرغ آبپز و پوره شده.
  • برای ورود به این مرحله عجله نکنید. شروع زودهنگام این مرحله ممکن است با عدم تحمل و ناراحتی گوارشی همراه شود. در صورت عدم پذیرش غذای بافت نرم به مرحله قبل (مایعات صاف شده) برگردید و چند روز بعد دوباره امتحان کنید.
  • وقتی در حال غذا خوردن هستید و به محض اینکه احساس سیری کردید، دست از خوردن بکشید زیرا اگر پرخوری کنید ممکن است با مشکلات گوارشی مواجه شوید.
  • وقتی غذاهای پوره شده را به خوبی تحمل کردید، می توانید مصرف سایر غذاهای نرم و له شده مانند گوشت آبپز و نرم شده با آب گوشت، ماهی گریل و نرم شده(بدون پوست)، مرغ آبپز و له شده (بدون پوست)، گوشت بوقلمون پخته و چرخ شده، گوشت بلدرچین پخته شده و له شده، سبزیجات پخته و نرم شده (هویج پخته و له شده، اسفناج بخارپزشده و له شده، کدو بادمجان گریل شده و له شده، نخود و لوبیا سبز پخته و له شده قارچ پخته و له شده، کاهو خرد شده، خیار و گوجه رنده شده)، حبوبات پخته و له شده (نفخ به خوبی گرفته شود)، میوه های پوره شده(پوست میوه و خیار گرفته شود)، میکس شده یا نکتار میوه های ملین یا کمپوت میوه، تخم مرغ پخته و پوره شده، پنیر نرم شده، کره بادام زمینی و عسل, ماست کم چرب، کشک تازه و همچنین غذاهای ترد مانند نان ترد که در داخل دهان شما راحت نرم می شوند، را شروع کنید.
  • مواد غذایی که در روزهای اولیه این مرحله باید درمصرف آنها احتیاط کرد (بهتر است این مواد استفاده نشوند یا مصرفشان به تعویق بیافتد): سبزیجات خام(سبزیجات پخته بهتر تحمل میشود)، میوه های خام (پوست میوه ها گرفته و پورهیا میکس شود، کمپوت میوه های ملین بهتر تحمل می شوند)، مواد غذایی نفاخ (حتما نفخ حبوبات گرفته شود)، غذاهای خمیری (ماکارونی خمیر شده، سیب زمینی پوره شده ممکن است به بالن بچسبند و حالت ناخوشایندی برای فرد ایجاد کنند) گوشت های نیم پز، کبابی، استیک، همبرگر، کباب برگ، کباب کوبیده، جوجه کباب، سرخ کردنی ها و غذاهای شنسیل شده، هله هوله، بستنی، آدامس، نوشیدنی های گازدار و الکلی، و خورشت های چرب.

برنامه غذایی بالن معده باید ها و نباید ها!

  • هر لقمه را ۲۰ -30 بار بجوید و بین لقمه ها به مدت ۲۰ ثانیه مکث کنید.
  • یک وعده غذایی باید تقریبا ۲۰ دقیقه طول بکشد.
  • در طول روز پنج تا شش وعده کوچک و کم کالری مصرف کنید. وقتی احساس سنگینی در معده داشتید از خوردن دست بکشید.
  • به جای قاشق غذاخوری از قاشق مرباخوری یا چنگال استفاده کنید تا اندازه های غذایی تان کوچک تر شود.

        

مایعات عمل بالن معده

نوشیدنی ها و مایعات

  • از خوردن مایعات ۳۰ دقیقه قبل و ۱ ساعت بعد از غذا خودداری کنید.
  • سعی کنید هر روز ۲ لیتر مایعات بنوشید و همیشه یک نوشیدنی همراه خود داشته باشید.
  • در طول روز نوشیدنی ها را به آرامی میل کنید. یک لیوان کوچک باید در ۱ ساعت مصرف شود.
  • برای نوشیدن مایعات خود از نی استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب نفخ شود.
  • از خوردن مواد نفاخ خود داری کنید.

غذاهایی که نباید بخورید:

  • سرکه، ترشیجات، قهوه و سرخ کردنی و فست فود نوشابه های گازدار و هله هوله و شیرینی قنادی
  • ممکن است برخی ‌غذاها به بالون شما بچسبند. غذاهایی مانند برنج بیش از حد پخته شده، ماکارونی بیش از حد پخته شده و نان های خمیری نرم به احتمال زیاد چسبنده هستند و بهتر است از خوردن آنها اجتناب شود.
  • از مصرف غذاهایی که جویدن آنها سخت است، خودداری کنید مثل گوشت های کبابی و نیم پز، گوشت سرخ شده، فست فودها، سبزیجات رشته ای یا میوه های با پوست، ذرت بو داده و….
  • تکه های بزرگ غذا می تواند باعث انسداد و استفراغ شود. بنابراین مطمئن شوید که غذایتان را خوب می جوید. یا از میکسر استفاده کنید.
  • از جویدن آدامس خودداری کنید زیرا باعث ایجاد گرسنگی و نفخ می شود.
  • از مصرف ترشی جات، غذای تند، فلفل قرمز، غذای شنسیل، سرخ کردنی، فست فود، نوشابه و مایونز و سرخ کردنی و غذاهای پرادویه، سرکه قند و شکر و شیرینی قنادی وقهوه پرهیز شود.

توجه: وعده‌های سبک و پی در پی بخورید

توجه: در صورت احساس تهوع یا عدم تحمل از مایعات و غذا های با بافت مایع و نرم استفاده کنید.

توجه: در صورت بروز یبوست از سبزیجات پخته، و میوه های پوره شده یا میوه های ملین (انجیر یا آلوی خیس خورده و ...)، یا کمپوت میوه های ملین، خاکشیر / تخم شربتی/ دانه چیا و... استفاده کنید

توجه: کار اصلی معده نرم کردن و هضم غذا است. بنابراین جهت کمک به عملکرد معده غذا های با بافت مایع و نرم استفاده کنید. مصرف غذاهای میکس شده و نرم شده قابل تحمل تر بوده و به عملکرد بهتر معده کمک میکند. همچنین بهتر است نان و پلو را با آب خورشت یا آب گوشت نرم کرده و قبل از بلع به خوبی بجوید تا عملکرد معده راحت تر باشد.

توجه: حتما میکسر/مخلوط کن تهیه کنید. همانطور که گفته شد یکی از کارهای مهم معده نرم کردن غذا به صورت مکانیکی است بنابراین پس از عمل بالن معده فرد باید این عمل مکانیکی نرم کردن غذا را در آشپزخانه و با دستگاه میکسر یا مخلوط کن انجام دهد. همچنین در سر سفره غذا را با آب خورشت/ آب گوشت نرم کرده و به طور کامل بجوید.

خرید رژیم

زير نظر متخصص

رژیم غذایی بالن معده بخش مهمی از فرآیند کاهش وزن و حفظ سلامتی شما است. با پیروی از این رژیم غذایی می توانید به طور موثری وزن کم کنید و سلامتی خود را بهبود ببخشید.

نکات بسیار ضروری و مهم در برنامه غذایی بالن معده:

  • تنظیم برنامه غذایی زیر نظر متخصص تغذیه بویژه تنظیم پروتئین دریافتی برای جلوگیری از تحلیل عضلانی و افتادگی پوست و پیشگیری از ریزش مو
  • مصرف ویتامین و مواد معدنی خاص تحت نظر متخصص تغذیه جهت جلوگیری از ایجاد کمبود مواد غذایی ضروری.