توصیه های غذایی برای میگرن:

همانگونه که برای تمام افراد توصیه می شود ، بهترین رژیم غذایی رژیمی متعادل، متناسب و متنوع از همه گروه های غذایی با میوه و سبزی فراوان است . افرادی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند باید تا حد امکان از مصرف غذاهای فراوری شده و آماده خودداری کنند .ماهی و سبزیجات غنی از کلسیم و منیزیم ( مانند کلم ، براکلی و اسفناج ) برای این افراد مفید هستند . وعده های غذایی به هیچ وجه نباید حذف شوند ، زیرا نوسان قند خون ، گزسنگی و کم آبی ممکن است سردرد را تشدید کند . فعالیت فیزیکی روزانه دست کم ۳۰ دقیقه در هرروز در بیشتر روزهای هفته می تواند احساس بهتری به افراد دهد . 

برخی غذاها ، نوشیدنی ها و افزودنی های غذایی می توانند باعث تشدید علائم میگرن شوند و لذا باید از مصرف آنها خودداری کرد . برخی از این دسته مواد غذایی عبارتند از :  پنیر (به ویژه پنیرهای کهنه همچون پنیر چدار، لیقوان و پنیر تبریز)، شکلات ، مرکبات ، غذا های چرب ، بستنی ، قهوه ، برخی مغز دانه ها از جمله بادام زمینی نوشیدنی ها ی الکلی – انواع افزودنی ها در محصولات غذایی صنعتی فرآوری شده، سوسیس، کالباس، همبرگر، و فست فودها .  بیش از ۹۰% بیماران به غذا های سرد حساسیت دارند وکمبود آهن و اسید فولیک نیز موجب سردرد می شود ، دریافت کلسیم و پتاسیم کافی نیز می تواند از تناوب سردرد ها بکاهد . توصیه های کلی: 
  1. در حد امکان غذاها ، بویژه غذاهای پروتئینی را هنگام نیاز آماده و بلافاصله استفاده کنید . باقی مانده غذا را حتی اگر در یخچال نگهداری شده استفاده نکنید . اگر می خواهید باقیمانده غذا را برای بیشتر از ۲ تا ۳ روز نگهداری کنید ، آن را فریز نمایید.
  2. سه وعده غذایی اصلی در روز به همراه یک میان وعده در زمان خواب و یا ۶ وعده غذایی کوچک در طول روز استفاده شود .
  3. از مصرف غذاهایی که حاوی قند بالایی هستند بویژه در زمانی که معده شما خالی است و گرسنه هستید اجتناب کنید .
  4. سیگار حاوی مواد شیمیایی است که می تواند سردرد شما را تشدید کند . اگر سیگار می کشید ترک آن را در اولویت خود قرار دهید .
  5. از کم آبی بدن خود جلوگیری کنید . آب فراوان بنوشید .
  6. دست کم هفته ای سه بار ماهی (کبابی ، بخارپز یا آبپز) را در رژیم خود قرار دهید . اسیدهای چرب امگا – ۳ به کاهش تکرر سردرد ها کمک می کنند .
  7. در حد امکان از شرایط استرس زا دوری کنید و از تکنیک های آرامش بهره بگیرید . حمام ، استراحت کردن، ماساژ صورت و گردن و شانه می تواند مفید باشد .
  8. حساسیتهای افراد به سطوح مختلف تیرامن یا ترکیبات محرک دیگر متناوب است . یادداشتی از زمان بروز سردرد و غذاهایی که در یافت کرده اید تهیه کنید و مواردی مانند زمان شروع سردرد ، طول مدت آن و هر غذا یا نوشیدنی که در ۲۴ ساعت قبل از شروع سردرد استفاده کرده اید را یادداشت کنید. این امر به شما کم می کند تا مواد غذایی که به آن حساس هستید را شناسایی کنید .
  9. رژیم سالم و کنترل مناسب وزن ، بدن و ذهن شما را قوی تر خواهد کرد و ذهن و بدن سالم و قوی قدرت بیشتری برای مقابله با بیماری هایی مانند میگرن را ایجاد خواهد نمود .